Kamerautrustning

Ja, nu tänkte jag slänga in ett inlägg vad som jag använder mig av när jag fotar. Kan ju vara lite kul. Tänkte visa lite bilder även som jag tagit med enskilda objektiv :) Har sparat på mig ganska så mycket nu, men det är endå bara en gnutta av vad som finns att kunna köpa till sin kamera. Just nu så är jag nybörjare och har därför köpt en del objektiv och blixt som är enkla att jobba med för att senare kunna byta upp sig. Tycker det blir lättare så.

Canon 450D kamerahus
Enligt mig är det ett jätte bra kamerahus. Dock så är det ju så att det är inte kamerahusen som gör de största skillnaden på att ta en bättre bild än ett annat kamerahus. Utan det är objektiven som gör den största skillnaden på bra bildkvalitet. Så om man ska köpa ett kamerahus för att börja fotografera som nybörjare så ska man köpa en bra nybörjarkamera som har lättåtkomlinga inställningar(för inställningarna tar lång tid att lära sig, det finns så otroligt mycket). Och sedan sen byta upp sig till bättre objektiv istället ju mer man utvecklas. Sen om man känner att man bara står och trampar på samma ställe och inte utvecklas, så ska man självklart uppgradera sig till ett bättre kamerahus.



Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS
Det här är orginalobjektivet jag fick med när jag köpte kameran. Det blir jätte fina bilder med det och jag var kanon nöjd med det under första tiden med kameran. Men sen när man köpte på sig lite nya objektiv märkte man att de kanske inte var så bra som man trodde då jämfört med de andra. Men man kan få riktigt fina bilder med det.
Lägger in en bild jag tagit med detta objektiv.



Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS
Detta är ett zoomobjektiv och är jätte bra om man ska fota fåglar eller andra djur som kanske inte vill vara i närheten hela tiden. Kul att ha med sig på kolmården då man alltid kan komma lite närmare med detta objektiv :) Skulle dock vilja ha ett som man kan zomma in mer med, men detta duger gott och väl en så länge. Har även ett motljusskydd till detta. Motljusskydd skyddar mot infallande ljus i objektivet. Ljus som kommer från till exempel solen eller studioblixtrar kan ge reflexer men även blaskiga bilder med låg kontrast. Lägger in en bild som jag tagit med detta objektiv.




Objektivet och motljusskyddet.

Canon EF 50mm f/1.8 II
Det här är ett av mina nyaste objektiv, det är mestadels till för porträttfotografering. Och det tycker jag att det passar bäst till. Ute kan bilderna lätt bli lite brusiga om man tar naturbilder. Men till porträtt är det kanon för den billiga peng det kostar. Värt att köpa till som sitt andra objektiv bredvid orginalobjektivet. Man får även lätt en fin och bra bokeh på sina bilder om man nu vill ha det, alltså när objektivet fokuserar på "huvudmålet" i bilden och gör bakgrunden suddig. Lägger in en bild nedan för att visa.



Nissin Blixt Di622 till Canon
Min underbara externa blixt som jag blev riktigt nöjd med. Det var det bästa inköpet till kameran. Man kan exprimentera så mycket med ljuset och bilderna blir mycket bättre. Med den inbyggda blixten blir bilderna alldeles för ljusa i vissa lägen tycker jag, även om man ställer in så att blixten inte blir lika stark. Köpte en billigare variant av ett inte lika känt märke som canon och alla de där. Den är lätt att förstå sig på och en bra nybörjarblixt helt enkelt :) Den har även ett vinklingsbart huvud som nästa är ett måste, så det är vinklingsbart både upp och ner och i sidled.




Hama stativ
Stativet är från hama och en billigare variant. Gav 149:- för det på media markt. Dock så säger många fotografer att det bara är skit och om man ska köpa ett stativ så ska man lägga pengar på det. Men för mig har det funkat alldeles utmärkt och jag tycker att det duger gott och väl en så länge när man är nybörjare. Höjden går att justera från 42,5 cm till 125 cm.

¨

Kameraväska Lowepro SlingShot 300 AW
En stor väska som det är mycket utrymme i. Behövdes verkligen en ny, hade ju bara orginalväskan förrut och när man köper till lite objektiv och blixt så vill man att allt ska få plats i en och samma väska. Så passade på att köpa en rejäl så man inte måste köpa en ny inom några år igen för att man har inhandlat mer saker. Så den här får det plats mer saker i om jag skulle köpa mer nytt framöver!



Ja, det var det mesta om jag har i min kamersväska utan allt annat smått som uv-filter t.ex. som jag har på alla mina objektiv för att skydda :) Blev ett långt inlägg, men villa visa lite vad jag använder mig av när jag fotar. Nu är det ett macroobjektiv för närbilder det jag saknar. Så det ska införskaffas så fort jag får pengar till det :) Kanske ska önska mig ett när jag fyller år i maj? ;) Ja, det finns mkt saker att köpa. Kanske inte direkt den billigaste hobbyn men jag älskar att fota och det är värt varenda krona som man måste lägga ut för att köpa nya saker. Nu ska jag jobba vidare! Puss&Kram


Kommentarer
Postat av: Theréz || several passions - one blog

Vi verkar ha nästan samma utrustning, förutom att jag har en Canon EOS 1000D och en urgammal extern blixt samt ett lika gammalt stativ. Haha.

Håller med dig om att Canon EF 50mm f1.8 är skitbra och prisvärt :) Jag älskar det!

Högst upp på min önskelista just nu är ett batterigrepp samt en fjärrutlösare ;) men skulle också gärna vilja ha ett makro objektiv, synd att det är så dyrt bara.

2011-02-01 @ 14:18:12 - http://zereht.se
Postat av: Theréz || several passions - one blog

Just det, glömde säga också att den där bilden på delfinen var superfin! :)

2011-02-01 @ 14:19:03 - http://zereht.se
Postat av: maria

Hej

Hittade dig via en annan blackablogg för några dagar sedan. Kul att du fortsatt att fotografera.

Härliga bilder! Särskilt delfinen ;-)

När vi såg på Mildreds födelsedag var du ju tveksam och funderade på att sälja kameran...

Jag kan rekommendera "Tamron SP AF Di 90mm 2,8" om du funderar på macro. Det är kanonbra och finns ofta begagnat till bra pris.

Ha de´

2011-02-02 @ 22:34:53 - http://www.mariasbilder.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: