Ett till tråkigt inlägg

Får bli ett till sånt här tråkigt inlägg, ett vardagligt och tänkande inlägg. Tyvärr. Kameran har bara legat i väskan och inte kommit upp alls. Vet inte var min lust har tagit vägen, men vi får väl hoppas att lusten kommer tillbaka snart. 

Känner att jag vill få lite rutin med jobb osv i mitt liv nu. Så nu har jag bestämt mig för att ta en praktik i någon butik. Helst en leksaksaffär eller djuraffär, för att få lite erfarenhet inom handel. Jag älskar att jobba med barn, men att få något längre vikariat känns som att det är så långt borta. Så nu ska jag testa en ny väg och se hur det går. Bara att få ha en rutin i några månader och veta att jag jobbar vissa tider skulle vara riktigt skönt. Visst, det är inget betalt, men erfarenhet är värt mycket för att längre fram kunna söka fler jobb och bli bredare i sitt jobbsökande. Nu känns det inte som att det är någon mening med att söka handelsjobb eftersom jag inte har någon erfarenhet, jag söker dom jobben men vet att det kanske är mindre en 1 % chans att jag får jobbet utan erfarenhet. 

Att det ska vara så svårt att få ett jobb idag är helt galet. Varför valde jag utbildningen som jag gjorde? Efterklok jag vet, men skulle valt något annat istället som ekonomi eller handel. Det känns som man slösade bort 3 år på gymnasiet helt enkelt. Jag trodde då att jag visste att jag ville jobba med djur, men nu är det inte prio ett längre. Utan i dagens läge spelar det ingen roll vad jag jobbar med bara att jag har ett jobb. Visst om jag visste vad jag ville till hundra procent och om jag visste att jag skulle läsa vidare till något, då skulle himmelstalund vara det ultimata för mig, men nu är det ju inte så. 

Tycker det är helt sjukt egentligen att man ska välja sin framtid på högstadiet, oftast så har man inte hittat sig själv än och man vet inte vem man är, och redan då ska man välja vad man har lust att jobba med i framtiden. 
Jag som även hoppade av och började i gymnasiet 2 år för sent var egentligen inte redo för att välja, det märker jag ju nu när jag står här och "ångrar" mig. Och idag är det även så mycket vidareutbildningar som krävs och det kommer bara bli mer och mer sådana krav så snart kommer man säkert inte ha chansen längre att få ett jobb utan vidareutbildning efter gymnasiet. 

Mycket tankar, och nu blev det ett sånt där tråkigt och långt textinlägg. Men var tvungen att ventilera mig vid skärmen lite. Jaja, slängde iväg ett mejl till min handläggare på arbetsförmedlingen och frågade lite om praktik. Så man får se när hon ringer upp och vad hon säger och tycker. 

Nu ska jag hitta på något att äta, sen blir det väl att slänga sig framför tvn skulle jag tro. 
Så Puss&Kram




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: